Pressrelease, Jape Rökpuff

Jape Produkter AB, Hässleholm, 2022-03-06

Jape Rökpuff - den ofarliga röken

Jape Rökpuff är ett helt nytt verktyg för att skapa rök. Med ett enkelt tryck så får du en tät och giftfri rök. Det perfekta verktyget för att kontrollera ventilation eller upptäcka läckage och drag.

Ersätter hälsoskadliga kemikalier
Rök är ett effektivt sätt för att se och följa små luftrörelser. Bland annat används rök vid injustering och kontroll av ventilation samt för att lokalisera läckage och drag. Ett bra hjälpmedel för ventilationstekniker och besiktningsmän.

Men ingen rök utan problem. De flesta sätten att generera rök i små mängder fungerar ganska dåligt och de som fungerar bra är ganska giftiga och frätande. Ämnet som framför allt används heter titantetraklorid, det reagerar med fukt i luften och röken som bildas innehåller saltsyra. Arbetsmiljömässigt vidrigt och inget man vill andas in eller få på huden, dessutom innebär det risker och kostnader vid frakt och avfallshantering. Men ändå används detta farliga ämne eftersom det inte finns några andra bra och fungerande alternativ…tills nu.

Den nya ofarliga röken
Röken som kommer ur Jape Rökpuff är giftfri och ofarlig att andas in. Dessutom luktar den i princip ingenting. Det är en mix av ofarliga glykoler som värms upp och förångas, då bildas en vit tjock rök. En rök som följer minsta lilla luftrörelse.
Jape Rökpuff består av gummibälg, batteri och rökpatron. Batteri och rökpatron skruvas ihop till en enhet som monteras i gummibälgen. Jape Rökpuff är mycket enkel att använda, den startar automatiskt så det är bara att trycka på gummibälgen för att få ut röken. Rökpatronen är mycket dryg och räcker till ca 1000 rökpuffar, och när den väl tar slut så är det bara att byta till en ny. Batteriet kan enkelt laddas i en vanlig USB-port.
Ficklampa finns som tillbehör och är ett perfekt hjälpmedel för att se röken bättre i mörka utrymmen. Den monteras enkelt på rökpatronen med ett gummiband. Extra rökpatroner finns som tillbehör.

Unik i sin enkelhet och patentsökt
Jape Ventgolv är ett mekaniskt ventilerat system för golv och väggar som har funnits sedan början av 80-talet. Rök har använts i alla tider och är det bästa sättet att kontrollera att golven har funktion och att de är täta. -Vi jobbar med ständig förbättring och just röken har varit under vår lupp under lång tid, det måste finnas bättre alternativ, säger Pierre af Klinteberg VD på Jape Ventgolv AB. Vi löste problemet genom att para ihop en E-cigarett utan nikotin med en gummibälg. Båda speciellt framtagna och anpassade för Jape Rökpuff. En enkel kombination men som är helt unik och patentsökt.

Brett användningsområde
Det främsta användningsområdet för Jape Rökpuff är inom ventilation, inte bara mekaniskt ventilerade golv. Den kan användas för kontroll av olika ventilationsdon, exempelvis frånluftsdon och överluftsdon. Att leta läckage och drag är ett annat användningsområde. Ett bra hjälpmedel för att göra en byggnad mer energieffektiv, både för proffs och hemmafixare.

Utöver ventilation i byggnader kan man ha Jape Rökpuff till utomhusaktiviteter där man behöver ha koll på vindriktningen. Golf, jakt, discgolf, bågskytte och segling är några exempel. Eftersom röken är helt ofarlig finns det egentligen inga begränsningar, vem som helst kan använda Jape Rökpuff, när som helst.
Med Jape Rökpuff behöver du inte tveka för att använda rök, det är inte giftigt längre. Det går alltid att ha den med sig och den är alltid redo för användning.

Länk till film på Youtube

Pressrelease (pdf)

För mer information kontakta:

Pierre af Klinteberg
E-post: pierre@jape.se